Igen, kérem tisztelettel, az én nagy oroszlánomban sem más motor ketyeg, mint egy (3FZ)EW12J4. Az én észrevételeim azt diktálták, hogy négy-öt dízelmotorral szerelt hatszázhetesre jut egy benzines, pedig nem feltétlenül rossz választás. Hosszú távon jóval kevesebb a javítási / karbantartási igényük, a típus nem különösebben kifinomult benzinmotorjai még mindig kulturáltabban járnak, mint a gázolajat fogyasztók. Az sem mellékes, hogy a dízelek éves futásteljesítménye - általában - jóval magasabb, egy nyolc éves autó vásárlása esetén nem mindegy, hogy a kocsi mögött valójában négyszázhúszezer km van, vagy a fele, esetleg a harmada.
Mivel az első széria eléggé szűk motorkínálattal érkezett (2.2 HDI, 2.2i és a V6 benzin) az első évjáratokban elterjedtebb voltak a benzines társaik, viszont a PSA újonnan fejlesztett részecskeszűrővel ellátott motorjával így is nehéz volt felvenni a versenyt, továbbá akinek nem volt gond az üzemanyagpótlás az inkább a V6 mellé pártolt. Másfél tonnát mozgatni, könnyebbnek bizonyul mégiscsak 6 henger segítségével. 2005 után a motorpaletta némelyest bővült, de az is a dízel vonalat erősítette, új HDi (Biturbos 2.2 HDI) erőforrásaival, de főleg a PSA és a Ford közös gyermeke vette át az él mezőt a V6 HDI. Az utolsó években ráadásul, már nem is vette senki sem a benzines szériát, a 2008/2009-es brosúrák szerint, már csak a V6 HDI és a 2.0 literes dízellel volt elérhető.
Viszont most a főtantárgyunk a benzines vonal. Háromféle szívó benzinmotorral szerelték, 2,0 literes és 2,2-es soros, illetve 3,0 literes V6-ossal, 136 lóerőtől 210 lóerőig. A kétliteres gyengécske, nyomatékszegény, nem igazán illik az autó karakteréhez. A 2,2-es már jobb választás, némi kompromisszummal. Nem is igazán kulturált járású, nem is duzzad az erőtől, viszont meglepően takarékos. A benzines motorkínálat legerősebbje, a háromezres szintén takarékos, fogyasztása alig egy-másfél literrel több, mint a 2,2-esé, persze ne felejtsük el, hogy egy nagy, nehéz autót hajt, zömében automata váltón keresztül. A motor - főleg alacsony fordulatszámon - kissé unottan teszi a dolgát, gázreakció dolgában nem nagyon vitézkedik.
A képen látható egy 2.2 benzinmotor.
Konstrukciós felépítése szerint két ellentétes irányban forgó kiegyenlítő tengelye hatékonyan csökkenti a vibrációkat, így a 160 lóerős motort rendkívül finom járás jellemzi. A VTC rendszer (Variable Timing Control) a szívóoldali vezérműtengely beállítását 2 pozíció között változtatja. Így alacsony fordulatszámon nagyobb nyomaték, magas fordulatszámon pedig nagyobb teljesítmény áll rendelkezésre, ami csak a nagyobb hengerűrtartalmú, hagyományos erőforrásokra jellemző. 5 Sebességes manuális vagy 4 sebességes, szekvenciális "Tiptronic System Porsche" automata sebességváltóval volt választható.
Egyéb specifikációk
2.2 Benzines Motorok: | 9D3FZB (Manuális) (5 fokozatú) | 9D3FZE (Automata) (4 fokozatú) |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2230 | 2230 |
Furat x löket (mm) | 86x96 | 86x96 |
Szelepek száma | 16 | 16 |
Max. teljesítmény | 116 Kw | 116 Kw |
Max. teljesítményhez tartozó fordulatszám (ford./perc) |
5650 | 5650 |
Max. nyomaték: EGK szabvány (Nm) | 217 | 217 |
Max. nyomatékhoz tartozó fordulatszám (ford./perc) |
3900 | 3900 |
Üzemanyag | ólommentes | ólommentes |
Katalizátor | Igen | Igen |
Elektronikus befecskendezés | Igen | Igen |
A motor megtalálható még a 406, 407, 807-esekben is.